Hvad kan jeg gøre allerede nu?

Hvis der er krav til forbedret rensning på netop din ejendom, behøver du ikke vente til at du modtager et påbud. Du kan gå i gang allerede nu.

Der vil komme krav om forbedret spildevandsrensning på min ejendom

Du behøver ikke vente på, at kommunen giver dig et påbud. Du kan lave en forbedret løsning allerede nu, hvis du kan se:

• at der er rensekrav på din ejendom,
  • at din nuværende renseløsning ikke lever op til kravet
  • at du udleder spildevand til et vandløb eller sø, hvor der er krav om god økologisk tilstand (målsat område).

Hvorfor gøre det før jeg modtager et påbud?

Der kan være mange gode grunde til at gå i gang, før du modtager et påbud fra kommunen. Hvis du for eksempel alligevel skal have udført gravearbejde på din ejendom, kan der være en mindre besparelse og gene ved at få lavet en ny renseløsning i samme omgang.

Det kan også være, at du ganske enkelt ikke vil belaste vandmiljøet med dit spildevand.

Eller også kan det være, at du bare gerne vil have det overstået.

Hvad gør jeg, hvis jeg vil lave en forbedret renseløsning nu?

Du kan starte med at læse her på siden om de forskellige renseløsninger og derefter tage kontakt til en eller flere autoriserede kloakmestre.

Du skal altid huske, at før du starter et kloakprojekt, skal du søge kommunen om tilladelse til at etablere anlægget. For nærmere oplysninger, se Ansøgning og Færdigmelding denne side om de forskellige faser i processen.

Har du spørgsmål?

Hvis du har nogen spørgsmål kan du kontakte os på Holbæk Kommunes hovednummer: 72 36 36 36 eller på nedenstående oplysninger:

Vil du sende os et brev eller en pakke?

Find postadresserne her

04.01.2024