Spring til indhold

Troldemosens børn er forskere

Børnehuset Troldemosen er fyldt med unge forskere i alderen 0-6 år. Med eksperimenter og nysgerrighed i værktøjskassen undersøger de hver dag, hvordan verden er skruet sammen.
01.07.2020

Børnehuset Troldemosen er fyldt med unge forskere i alderen 0-6 år. Med eksperimenter og nysgerrighed i værktøjskassen undersøger de hver dag, hvordan verden er skruet sammen.

Det integrerede børnehus Troldemosen, der bor på Tuse Næs, har en science profil. Det betyder, at videnskab og matematik er den gennemgående røde tråd for både børn og ansatte.

Science profilen udmønter sig i, at børnene laver eksperimenter i små laboratorier, ligesom de ansatte stiller åbne spørgsmål og griber børnenes naturlige matematiske nysgerrighed. Og det er med til at styrke børnenes selvværd, gåpåmod, lyst til at lære og forståelse af verden.

Det bliver til mudder

I øjeblikket er der tema vand, og hvad er det egentlig, at dette flydende stof kan? Hvordan føles det at røre vand, hvornår kan det ryge ud af en beholder, og er vand overhovedet altid flydende? Det er bare nogle af de spørgsmål, som Troldemosens børn både stiller og selv er med til at svare på.

De små videnskabsmænd- og kvinder er opdelt i tre grupper, der på hver sin måde undersøger vand. De mindste på 0-2 år samles om små vandkar. Her prøver de selv kræfter med legetøj i vandets overflade og lærer, at forskellige genstande kan henholdsvis synke og flyde. Børnene på 2-4 år laver forskning ved konstruerende vandbaner. Her er der bolde, møller og beholdere med og uden huller, og det er alt sammen med til at give endnu mere læring.

- De erfarer blandt andet, at vand løber ud af en si, hvis sien løftes fra vandoverfladen. Men de lærer også, hvad der sker, når vandet rammer jorden. En af drengene havde for eksempel fyldt en rød kande med vand og hældte det bagefter på jorden. Jeg spurgte ’nå, hvad sker der dér?’, og efter at have kigget på den meget våde jordoverflade et øjeblik svarede han ’det bliver til mudder’. Så han undersøgte altså selv processen og virkningen, og jeg stillede et åbent spørgsmål som hjælp, fortæller Tina Bøjesen, der er pædagog i Troldemosen.

De ældste børn på 4-6 år laver selv vandbaner af rør, slanger og flasker. Undersøgelserne går blandt andet ud på at konstruere noget, der kan bære og flytte vandet. Børnene lader også forskelligfarvet vand løbe sammen og oplever, hvordan det blander sig med hinanden og bliver en ny farve.

Refleksion frem for facit

Science profilen har været et tema på Troldemosens personaledag, og de ansatte har været til foredrag om børns læring. For det kræver redskaber og øvelse at have en science profil.

- Vi skal inspirere til refleksion fremfor at give facit. Og det er en øvelse, også for os ansatte. Der går lidt tid, før vi har det helt inde under huden. Og nye kolleger skal også lige lære, at vi spørger børnene, hvorfor de selv tror, deres trøje vender forkert – og ikke giver dem svaret, fortæller Tina.

De ansatte taler jævnligt om, hvordan de i hverdagen kan inspirere børnene og pirre deres nysgerrighed. Udover at stille åbne spørgsmål er det vigtigt for dem, at børnene får mulighederne for og tiden til at lege med videnskaben. Derfor er der altid vand til fri brug nær sandkassen, vandpytter observeres i tø- og frostvejr, og sommerregnen mærkes med bare tæer på græsset.

Tina fortæller, at da Troldemosen en dag gik en tur, blev et barn pludselig opmærksom på en lyd. Den kom fra en rist i vejen, og alle stoppede op. Der blev givet tid til, at alle børnene kunne lytte til og tale om den særlige lyd. Børnene blev til sidst enige om, at det måtte være lyden af vand i bevægelse, og på den måde undersøgte de altså selv sagen.

Troldemosens science profil kommer til udtryk i forhold til børnenes daglige læring og udvikling, og derudover kører der årligt to videnskabelige temaer i børnehuset. Det er ikke besluttet, hvad næste tema er, men vandtemaet slutter ikke lige foreløbig. De ansatte glæder sig nemlig til, at børnene også kan blive klogere på vandet, når der kommer sne- og frostvejr. For hvad kan vi så med vand?

 

 

 

 

 



Feedback

Sidst opdateret

08.06.2021

Ansvarlig redaktør

Mette Wallin